Moeilijke vragen
Ieder mens wordt op zijn tijd geconfronteerd met moeilijke vragen. Ja, ook CasaSpider. Soms geldt komt tijd komt raad. Luchiano (9) wordt vooral 's nachts geteisterd door moeilijke vragen. Wie er eentje kan beantwoorden is meteen zijn favoriet.
Een interessante moeilijke vraag is wat te denken van de actie van de zes voetballers die na de gewonnen finale tegen Servie met de Surinaamse vlag over het veld renden? Het betreft het Europees Kampioenschap voor onder 21 jaar dat in Nederland is gehouden. Een paar gedachtenstreepjes:

- Foppe de Haan vond het niet nodig: "Deze prestatie hebben we met het Nederlands elftal geleverd. Ze moeten maar een andere keer met die vlaggen gaan zwaaien."
- Volgens Royston Drenthe was het niet de bedoeling om te provoceren: "Wij zijn trots om voor Nederland uit te komen. Dat hebben we op het veld wel laten zien, dacht ik. De Surinaamse vlaggen hebben we zonder na te denken aangepakt."
- Halbe Zijlstra (VVD): "Een toonbeeld van geslaagde integratie. Die jongens hebben nog warme gevoelens voor Suriname, maar ze hebben gekozen om voor Nederland uit te komen. Niemand verwacht dat ze hun eigen identiteit meteen verliezen. Er zijn ook Nederlanders in Michigan die wel eens een klompendans doen."
- CasaSpider: "Het is logischer dat een vertegenwoordiging van een kleine groep binnen een grote groep bij een behaald succes zijn roots wil benadrukken dan andersom."
Een zekere mate van zich miskend voelen kan ook meespelen. Zo bestaat het Nederlandse honkbalteam voor het grootste gedeelte uit mannen met Antilliaanse roots. Waar Antillianen door veel Nederlanders normaliter worden gezien als bolletjesslikkers en criminelen worden de honkballers bij successen plotseling wel als echte Hollanders geclaimd.
Twee zaken die wellicht niet helemaal te vergelijken zijn, maar wel moeilijke vragen. Degenen met een wijs antwoord schaar ik zeker onder mijn favorieten.
Comments
Ik ben het volledig met jou eens!
Posted by: Curacaoenaar | June 25, 2007 4:00 PM
Veel ophef om niets.Zie commentaar Geenstijl v.w.b. schaatsers uit Friesland met de Friese vlag. Hilbert, Falko, ids enz..
Posted by: Gepensioeneerde marineman | June 25, 2007 4:10 PM
Halbe en jij hebben volkomen gelijk. Er is niks mis met trots zijn op je roots. Hoewel ik voor klompendansen misschien een uitzondering maak.
Wat jammer is dat we hier alleen de succesvolle Nederlanders van buitenlandse origine als Nederlander zien en minder succesvolle Nederlanders als buitenlanders blijven zien. Tunnelvisie komt blijkbaar niet alleen bij de politie voor.
Posted by: Piet | June 25, 2007 4:15 PM
Een vlag is alleen een teken van vreugde, meer niet.
Je ziet friezen ook altijd in het publiek zitten.
Een vlag is al heel lang geen symbool meer.
Posted by: Renesmurf | June 25, 2007 4:23 PM
@Curacaoenaar: Dank je, ook al probeerde ik bewust geen mening te geven... :-)
@Gepensioeneerde marineman: Klopt en de vergelijking met Friezen gaat in meer dan een opzicht op...
@Piet: De klompendansvergelijking vond ik ook niet zo'n sterke. Het jammere van de actie is dat zij ook verdeeldheid zaait waar Foppe juist een eenheid heeft gemaakt van het team. In die zin heb ik ook begrip voor Foppe's standpunt. Met je tweede alinea ben ik het geheel eens!
@Renesmurf: Is dat zo? De vlag als symbool isnog steeds belangrijk, dat blijkt wel uit de vele reacties. Op 2 juli viert Curacao de Dia di Bandera ofwel Dag van de Vlag. Het is zelfs een vrije dag!
Posted by: CasaSpider | June 25, 2007 5:54 PM
Emigranten, hun kinderen, ja zelfs ook hun kleinkinderen, die dus al jaren in het buitenland wonen en daar helemaal geïntegreerd zijn, hebben de neiging elkaar op te zoeken. Ze organiseren feestjes en reünies. Als er een Koninklijk staatsbezoek is, zie je ze vooraan staan, zwaaiend met rood-wit-blauwe vlaggetjes en dolgelukkig kijkend, want hun Koningin wandelt langs. Daar is niets fout aan. Dat is gewoon heel leuk om even te laten zien wat het land van jou of van je voorouders is geweest. Je bent blij en gelukkig in jouw nieuw vaderland, maar ook trots waar je vandaan komt.
Posted by: Vernon | June 25, 2007 6:07 PM
Ik sprak uit persoonlijke overwegingen.
Vlaggen als iets belangrijks zien geeft alleen maar gedonder, en dat voor een lap stof!
Posted by: Renesmurf | June 25, 2007 6:43 PM
Kijk, ik zeg niets voor niets dat voetballers geen verstand hebben... ze weten al niet eens meer welke vlag ze moeten dragen...
Posted by: Brillie | June 25, 2007 7:15 PM
Doe ook maar een duit in het zakje. Ben het volledig eens met de jonge voetballers om met de Surinaamse vlag feest te vieren. Er straalde geen enkele kwade bedoeling af, waren gewoon spontaan, echt. Toch een blik in de toekomst: nog een paar jaar en het elftal bestaan uit een groot aantal jonge Marokkanen, ook met goede bedoelingen (zie Afellay en Aisatti). Maar hoe reageren wij dan als er met de Marokkaanse vlag feest wordt gevierd. En zo kun je nog wel even doorgaan. Ik heb er niets op tegen. Wilders misschien wel. CasasPa
Posted by: CasasPa | June 25, 2007 8:24 PM
@Vernon: Mee eens. Maar is een nationaal team er juist ook niet een beetje om ons (in dit geval) extra als Nederlanders met elkaar verbonden te voelen?
@Renesmurf: Het gaat natuurlijk niet om de lap stof maar om wat er tussen de oren zit...
@Brillie: Het is altijd oppassen geblazen met mensen die anderen ervan betichten geen verstand te hebben...
@CasasPa: Interessante stelling, ik filosofeer er uit de losse (niet gebroken) pols even over door. Historisch gezien voelen Surinaamse voetballers zich meer achtergesteld: uiterst belangrijke voetballers die bij Ajax naar eigen zeggen werden achtergesteld bij hun blanke collega's. Ook het U21-team bestond bijna voor de helft uit Surinamers. Voetballende Marokkanen burgeren door hun kleinere aantal noodgedwongen beter in. Afellay zie ik echt niet met een Marokkaanse vlag rondlopen na een overwinning. Dat geldt wellicht weer eerder voor de Marokkaanse toeschouwers die niet zelden WEL problemen hebben met erkenning van de eigen identiteit.
Nou ja, ik heb de wijsheid ook niet in pacht dus schiet er maar gaten in... :-)
Posted by: CasaSpider | June 25, 2007 9:54 PM
Een keuze voor het één is niet automatisch een keuze tegen het andere. Daarom: hoe meer vlaggen, hoe beter!
Posted by: DickdeDeur | June 25, 2007 10:52 PM
Jazeker, natuurlijk is een nationaal team er juist ook om ons extra als Nederlanders met elkaar verbonden te voelen. En dat doet het hele team ook. Zij schreeuwen het uit van vreugde, omdat Nederland hier heeft gewonnen. In hun blijdschap gaan ze nog wat verder, maken vreugde dansjes en rapen de door het publiek vanaf de tribune toegeworpen knuffels en vlaggen op. Als ze van tevoren wisten, dat deze uiting hier zo gevoelig lag, hadden zij dat zeker niet gedaan. Na alle aandacht die de media hieraan heeft gegeven, blijf ik nog steeds van mening, dat de overwinning heus niet voor Suriname opgeëist werd.
Posted by: Vernon | June 25, 2007 11:28 PM
Tja, als ik er je favoriet mee kan worden kan ik natuurlijk niet achter blijven. Hier mijn duit in jouw zakje: het ontroert me wanneer iemand trots is op zijn herkomst. Wie zijn geschiedenis vergeet is niet klaar voor de toekomst.
Posted by: René | June 26, 2007 1:11 AM
Ik heb daar geen probleem dat ze met de Surinaamse vlag rondhollen. Nee hoor, ik heb genoten van de blijdschap die daar van uitstraalde. Ik vind Surinamers leuke en gezellige mensen.
Posted by: pascal | June 26, 2007 4:50 AM
Daarom geen Europeese vlag.
Posted by: hans | June 26, 2007 4:55 AM
De vlag van je land is een teken van je eer, van je waardigheid als land. Hoe slecht een land ook functioneert en door welke oorzaak dan ook, de vlag is altijd de trots. En dat vind ik een prima zaak, of je die vlag nu bij voetbalwedstrijden gebruikt of ergens bij andere evenementen.
Posted by: Cyberjunk | June 26, 2007 5:45 AM
Tsja ja..
Ik ga er vanuit dat het een niet-nadenkende-weloverwogen-actie was.
Logisch ook: je loopt daar, zojuist Europeesch kampioen geworden en wie denkt er op zo'n moment ook na!
VOlgens mij helemaal niemand en daardoor val je automatisch terug naar je roots!
Ook al hadden daar twee vlaggen gelegen, zowel een Nederlandse en een Surinaamse, dan had Drenthe nog steeds de Surinaamse vlag opgepakt! (denk ik)
Maarrrr zoals CasasPa al zei, als Afellay (Marrokaan) met een Marrokaanse vlag gaat wapperen, dan gaat dat niet helemaal goed denk ik dan.
Stelling:
Waarom zou je in Nederland voetballen als je zo trots op je land bent, dan kun je toch ook voor Suriname uitkomen? Geldkwestie?
Posted by: GJ | June 26, 2007 6:52 AM
Leuk toch die Surinaamse vlag.
Het verschil tussen Afellay en "onze" surinaamse voetballers is dat Afellay 2 nationaliteiten heeft, de marokaanse en de Nederlandse, en "onze" surinaamse voetballers maar 1 namenlijk de Nederlandse.
Trots zijn op je de plek waar je roots, of hart, liggen is helemaal niet verkeerd m.i.
Ik heb zelf ook meer met de Friese vlag dan met de Nederlandse vlag...
Posted by: Lennart | June 26, 2007 7:59 AM
Dat hebben ze gedaan voor de Surinaamse kijkers in Suriname. Mag DAT, ook niet meer? Wie heeft hier lange tenen? Dankzij de Surinamers, is Nederland kampioen geworden, en dat moet OOK gezegd kunnen worden!
En nu maar wachten op de Curaçaose vlag na een honkbaloverwinning.
http://www.nijhuis.net/oldhouse/images/Curflag.gif (Curaçaose vlag)
Indien de pers en de media zich alleen maar focussen op negatieve dingen, MOETEN de Suri's gewoon met hun vlag wapperen tegen de eeuwige negatieve vooroordelen; als ze een grote prestatie geleverd hebben. Er is miljoenen omzet gemaakt, dankzij die overwinning, dus...
Suri’s PABIEN !!!
Posted by: Boutie | June 26, 2007 8:48 AM
Dia di bandera.:)
http://www.casaspider.com/blogger/2003/07/
Posted by: Boutie | June 26, 2007 8:52 AM
@DickdeDeur: Dat is zeker zo en in dit specifieke geval hebben de jongens dat ook wel bewezen...
@Vernon: Gezien ook de opmerking van Drenthe kan ik me hier helemaal in vinden!
@René: Mee eens, maar hoe verhoudt zich dat tot bijvoorbeeld 'timing'?
@Pascal Summer: Ik mag Surinamers ook graag. Het was een spontane actie...
@Hans: Gevoelsmatig kan een Europese vlag de kleinere vlaggen nooit vervangen...
@Cyberjunk: Doet timing er in geen enkele situatie iets toe?
@GJ: Je gedachtengang kan ik goed volgen. Over je stelling, als Andruw Jones baseballsuccessen boekt met en voor de Atlanta Braves vindt iedereen het leuk om te benadrukken dat hij van Curacao is. Ook de Amerikaanse commentatoren. Natuurlijk speelt hij daar voor het geld...
@Lennart: Dit is voor mij het meest verrassende antwoord! Meestal ben jij vrij recht in de leer als het om aanpassen en inburgeren gaat. Maar door je Friese roots heb je meer affiniteit met Antillianen en Surinamers dan vooraf gedacht. Het onderschrijft overigens de stelling van CasaSpider over kleine en grote groepen...
@Boutie: Iedereen die hier gereageerd heeft heeft begrip voor de actie, geen lange tenen dus op het CasaLog. Wederom kom ik terug op mijn eigen stelling. Stel het je eens andersom voor. In een kolkend Ergilio Hato stadion wint Korsou een belangrijk voetbaltoernooi. In het team bevinden zich drie Europese Nederlanders die vervolgens met de Nederlandse vlag over het terrein rennen. Hoe zou dit opgevat worden? Let wel, gezien mijn stelling vind ik dit geen handige actie!
Elke dag telt de Extra af hoeveel dagen we nog te gaan hebben voor de Dia di Bandera, de belangrijkste feestdag op Curacao. (Okay, samen met Carnaval wellicht... ;-)
Posted by: CasaSpider | June 26, 2007 10:14 AM
Casa, heb ik soms gezegd dat er "hierrrrrrrrrr" mensen met langen tenen er zijn? Ik heb het over het algemeen. Het algemeeeeeen!
Lees de reacties in de NL-kranten...
Maar, wie de schoen past trekke hem aan!!!
Posted by: Boutie | June 26, 2007 10:54 AM
Ach, schei toch uit met dat gedoe over "Europeese Nederlanders".
Is dit soms in de mode?
"Europeese Nederlanders" horen in 'Europa' te wonen.
Wie is hier bezig met onderscheid aan het maken?
Posted by: Boutie | June 26, 2007 10:59 AM
@Boutie,
Casa heeft niet geschreven, dat jij dat gezegd zou hebben. Goed lezen wat er staat!
Wie heeft hier lange tenen?
Posted by: Vernon | June 26, 2007 11:05 AM
Ik heb lange tenen net als jij, Vernon!
En, Casa kan voor zichzelf antwoorden.
Ik heb ook NIET gezegd dat "Casa" dat gezegd zou hebben. Bemoei met jou eigen zaken a.u.b. En lees eerst GOED wat er staat!
Posted by: Boutie | June 26, 2007 11:19 AM
Op zich heb je gelijk met je vraag aan mij beste Casa. Dat komt omdat je mijn opmerking beredeneert en daar is niets mis mee, dat doe ik ook vaak. Meestal ben ik eigenlijk precies zoals jij me nu neerzet in deze beredeneerde vraag, natuurlijk doet timing er toe, als iemand dat weet ben ik dat wel, vraagmaar aan Charlotte. In dit geval liet ik bij mijn opmerking over die vlaggen puur mijn gevoel spreken, het gevoel wat ik heb bij de vlag als een teken van waardigheid. Ik bedoelde gewoon dat als bij een bepaalde gelegenheid de vlag gebruikt kan worden, je die gelegenheid moet uitbuiten, laat de vlag nooit weg als je die kunt gebruiken. Inderdaad getimed, maar ik neem aan dat je me nu wel snapt.
Posted by: Cyberjunk | June 26, 2007 11:23 AM
Bouti, deze site is niet bedoeld om mensen te beschuldigen.
Ik houd mijn mond wel.
Dat je fel bent en voor ons op komt bewonder ik wel in jou, maar vandaag ben je erg onredelijk.
Posted by: Vernon | June 26, 2007 11:33 AM
@Boutie: Voor sommigen zal het nog niet meevallen een passende schoen te vinden... ;-)
Hier is de term Europese Nederlanders wel op zijn plaats. Immers als er gewoon "Nederlanders" had gestaan had men terecht kunnen zeggen dat Antillianen ook Nederlanders zijn. De volgende keer heb ik het over Nederlanders met hun roots in Nederland. Aan de hand van een aantal situaies probeer ik objectief het proces van "gunnen" in kaart te brengen. Gunnen in de zin van "kunnen maken". Daar gaat mijn stelling over en ik ben benieuwd naar jouw mening in deze. In het laatste voorbeeld mag je Curacao ook vervangen door Friesland. Overigens reageert de KNVB aanmerkelijk zuurder dan de lezers van het CasaLog: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/931101.html
@Vernon: Dank voor het toelichten van hoe ik het bedoelde... :-)
@Cyberjunk: Zeker begrijp ik je. Het punt is dat deze post niet over het gebruik van vlaggen in het algemeen gaat maar over het maken van een statement (al dan niet bewust) op een bijzonder tijdstip. Vandaar de vraag over timing die jij vervolgens heel correct hebt beantwoord...
Posted by: CasaSpider | June 26, 2007 1:21 PM
Vernon, idem!
Posted by: Boutie | June 26, 2007 1:46 PM
@CasaSpider: Ik denk dat "onze" Surinaamse voetballers het toppunt zijn van goed geïntegreerde burgers. Heel goed dat ze laten zien waar ze oorspronkelijk vandaan komen en waar hun hart en roots liggen, m.i. moet je je achtergrond nooit verloochenen. Ik hou van Surinamers en Antillianen!
Posted by: Lennart | June 26, 2007 5:22 PM
@CasaSpider: volgens mij is van verdeeldheid geen sprake. Ik heb er tenminste niks over gelezen en over gehoord.
Een hechte groep kan zo'n uiting van trots wel hebben. Dat was ook wel te zien bij de diverse festiviteiten.
De reacties maken me wel naar nieuwsgierig naar de reacties die Bakkal zou hebben gekregen als hij met de Marokkaanse vlag had rondgelopen. En eigenlijk ook weer niet.
Posted by: Piet | June 26, 2007 7:05 PM
@Boutie: Jullie zijn het eens!
@Lennart: Mooi gezegd en daar heb ik niets aan toe te voegen...
@Piet: Het laatste woord over het tonen van nationalistische gevoelens is nog niet gesproken ook al hoopt de KNVB van wel...
Posted by: CasaSpider | June 26, 2007 10:37 PM