Het effect van de laatste zin
Het verhaal kabbelt als een rustig beekje. Nog een laatste zin om de zinnen te verzetten. Bij de comments gaat het over bijna niets anders. Sinterklaas wordt met het jaar controversiëler. De jaarlijkse discussies tussen Antillianen (voor) en Surinamers (tegen) heb ik al eens beschreven in Komt Sint Nicolaas tweemaal aan op Curacao?
Hoogste tijd voor een nieuwe poll. De oude blijft nog even staan in de linkermarge. Er is nauwelijks een lezer te vinden die toegeeft dat hij naar Talpa kijkt. Daar gaat het nu niet om, hier komt Sinterklaas dwars door de Gouden Kooi heenfietsen.
Bij veranderingsprocessen onderkent men grofweg de agressieve trekkers, degenen die halstarrig vasthouden aan het verleden en de grote massa die uiteindelijk wel in beweging komt. Kijk maar naar de perceptie ten aanzien van het dragen van bont.
Over veranderingen gesproken. Woensdag zijn de verkiezingen.
Comments
Ik vind het een vreselijk feest, maar van mij hoeft het niet te verdwijnen. Maar die pieten moeten echt weg. Vol=vol hoor!
Posted by: Xaviera Ringeling | November 20, 2006 10:25 PM
In hoeverre de aankomende verkiezingen veranderingen teweeg gaan brengen en of die veranderingen positief of negatief zijn is afwachten.
Die poll in het midden van je post plaatsen is een perfecte zet van je, als je de vaker doet is die volledig te zien voor mij in tegenstelling tot wanneer je die poll links neerzet. Dan zie ik daarvan maar de helft en ik kan helaas mijn schermresolutie nog steeds niet verhogen als ik mijn vergrotingen en mijn voorleesprogramma intact wens te houden. Dus als het kan, plaats dan voortaan je poll in het midden, dat is echt super.
Posted by: Cyberjunk | November 21, 2006 2:41 AM
Misschien is het wat om te vergelijken hoe andere landen Sinterklaas vieren. Wist je dat het in 32 landen wordt gevierd? Zie http://www.stnicholascenter.org/Brix?pageID=76
Posted by: Don Amaro | November 21, 2006 5:28 AM
Nou Casa, ik zou niet gelijk gaan zitten roepen dat de Antillianen "voor" sinterklaas zijn, want ik ken genoeg Antillianen die er tegen zijn net als 'de' Surinamers.
Het punt is, dat de Surinamers meer over dingen nadenken, terwijl de gem. Antilliaan HET SPELLETJE GEWOON MEESPEELT EN DOET ALSOF!!!
Verder zijn de Surinamers vaak hoger en veel beter opgeleid dan de Antillianen. (ik zei vaker, dus NIET altijd).
Het is makkelijk om net als geenstijl te gaan zitten roepen van aanpassen of oprotten. Maar goed, Antillianen kunnen ook zeer impulsief zijn, en van de ene dag op de andere in opstand komen en alles kort en klein slaan. Dit is al eens gebeurd!
Ik zou maar niet te snel een conclusie trekken over waar Antillianen voor staan. De Antilliaan is niet achterlijk. Ze spelen het spelletje gewoon mee, maar om hun manier.
Posted by: Boutie | November 21, 2006 5:29 AM
Sinterklaas mag wat mij betreft blijven, maar dan moet men het ZWARTE RAS=NEGERS niet belachelijk maken. Het zwarte ras wordt al eeuwenlang bespot door westerse mensen. We leven in anno 2006, en ik vind dit niet meer kunnen.
Dus, sinterklaas wel, maar ZONDER "ZWARTE" PIETEN met dikke (namaak) lippen, en afro-pruiken en meer van dat stereotypische racistische gedoe.
SPEEL GEWOON JEZELF. Of, voor mijn part speel je een groene smurf ofzo. Maar laat het zwarte ras (de negers) nu even met rust!
Het is nu wel genoeg geweest.
Posted by: Boutie | November 21, 2006 7:30 AM
@Xaviera: Dat is de toekomst van het Sinterklaasfeest, andere Pieten. Qua volheid hebben we overigens weinig last van ze, Zwarte Pieten zijn altijd op het schip of rennen over de daken... :-)
@Cyberjunk: Morgenavond kennen we de verkiezingsuitslag. Daarna volgt het (moeizame?) formatietraject.
Nadeel van de poll midden in een post is dat hij over een paar dagen niet meer te zien is. Van de andere kant is hij dan wellicht ook niet meer zo actueel. We denken erover na...
@Don Amaro: Met alle respect, maar in Engeland en Duitsland (en waarschijnlijk de meeste andere landen ook) kennen ze Sinterklaas misschien wel, maar heeft het bij lange na niet de impact zoals in Nederland. Ik vind het een beetje kunstmatig lijstje!
@Boutie: Laten we het zo zeggen, de intocht van Sint Nicolaas wordt op Curacao op grootse wijze gevierd. Met heel veel mensen en (live) verslag op radio en televisie. Dan mag men stellen dat Sinterklaas "leeft" op Curacao. Het opleidingsnivo staat hier volledig buiten. De rol van Zwarte Piet is al een hele tijd aan het veranderen. Van domme knecht richting acrobatiek, dat zie je zeker op Curacao. Wat mij betreft gaat de zwarte verf en rode lippenstift er ook af, geen enkel probleem. Bedenk wel dat veranderingen enige tijd kosten...
Posted by: CasaSpider | November 21, 2006 9:01 AM
De laatste zin in deze post heeft minder effect dan die van gisteren :-D
Voor wat betreft de verkiezingen ben ik het met Cyberjunk eens: kijken wie de (grote) winnaar wordt en afwachten wat de gevolgen zullen zijn.
Hoe ga jij overigens stemmen Casa? Ik heb begrepen dat Nederlanders in het buitenland kunnen kiezen tussen stemmen per internet of via de post. Waar gaat jou voorkeur naar uit?
Posted by: Jan | November 21, 2006 9:04 AM
@Xaviera, ik ging laatst de websites van de diverse politieke partijen langs en dacht je toen tegen te komen. Dat vol=vol past daar op het 1e gezicht niet bij. Maar een probleem zijn die Pieten niet, een paar weken en ze zijn weer weg.
Verder moet dat feest maar gewoon blijven voor de kinderen, veranderingen daarin gaan langzaam.
Posted by: Angel | November 21, 2006 11:04 AM
In de samenleving waarin we tegenwoordig leven moeten we rekening houden met elkanders gevoelens. In NL is de samenleving ook multiculti en we moeten toch samen door dezelfde deur. Ik kan me daarom voorstellen hoe Boutie zich voelt en wat voor de een niet kwetsend overkomt kan wel kwetsend voor de ander zijn.
Het Sinterklaasfeest moet niet afgeschaft worden het is en blijft toch een kinderfeest, maar de Pietjes kunnen wel een andere rol spelen (zoals Casa eerder aangaf) als acrobaat ofzo.
Posted by: Donna | November 21, 2006 11:23 AM
@Casa en angel: Ik sta idd voor GroenLinks op de lijst voor de verkiezingen. Maar vol=vol betekent voor mij weg met zaken die deze samenleving in de weg zitten. Ik laat me geen woorden afpakken door rechtse rakkers. En wat mij betreft mogen de pieten dus weg, zoals ik al eerder ook zei.
Morgen plaats ik mijn St. N stukje - dan zal je beter begrijpen wat ik ermee bedoel.
Posted by: Xaviera | November 21, 2006 11:44 AM
Om nog eens iets anders aan te halen wat betreft Sinterklaas- omdat de discussie onverminderd doorgaat doe ik er maar weer eens een lekkere scheut azijn bovenop- ik gaf gisteren ook aan dat de creativiteit van het gedichten maken er ook al af is. Sinds een aantal jaren is op internet de gedichtengenerator opgedoken. Dat maakt dat men niet meer zelf gedichten hoeft te maken en dat past wel in deze druk-druk-druk maatschappij. Aan surprises komt men al helemaal niet meer toe. Men herkent al bepaalde gedichten van internet als die worden voorgelezen. De laatste keer dat ik ergens Sinterklaas vierde kwam dat ter sprake. Lekker makkelijk als je er zelf niets meer aan hoeft te doen, maar O WAT GEEFT DAT DE MENTALITEIT VAN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ WEER! Kneuterigheid bestaat dus eigenlijk ook niet eens meer in het hele gebeuren, dat woord is ook gevallen in de vorige post waar de discussie eigenlijk begon. Die gedichtengenerator zou, als men dan zo nodig kneuterig Sinterklaas wil vieren, moeten verdwijnen zodat men dan weer zelf aan de slag moet met gedichten, want dat hoort bij Sinterklaas. Je zult zien dat daar dan niets meer mee wordt gedaan, men heeft dan binnen een half uur alle pakjes uitgepakt, zonder enige franje, dan nog even een kopje chocola of in het hevigste geval flink aan de pimpel en AFGELOPEN IS HET HEERLIJK AVONDJE!!!
Posted by: Cyberjunk | November 21, 2006 11:53 AM
@Cyberjunk: over dom en genuanceerd gesproken...
Posted by: Lennart | November 21, 2006 12:02 PM
@Lennart: Ach ja, domme mensen moeten er nu eenmaal ook zijn. En nogmaals, afgezien van jouw opmerking dat Sinterklaas moet aanblijven omdat het een kinderfeest is en jouw aanvallen op mij, heb ik jou verder niets zinnigs zien bijdragen aan deze discussie, ook niet naar anderen toe die het OOK niet met mij eens zijn, maar wel hun mening wisten toe te lichten. Je laat je wel kennen Lennart, je noemt mij dom en ongenuanceerd, oké, dat zei ik ook tegen jou. Maar wat betreft dit onderwerp zeg ik gewoon precies wat ik denk, ongeacht wat jij er van vindt. Jij bent de enige die het in dit onderwerp puur op mij hebt voorzien, de andere lezers die het oneens zijn met mij reageren ook niet door middel van persoonlijke aanvallen op mij, dat doe jij alleen. Je doet je best maar hoor, steek maar lekker die ongenuanceerde struisvogelkop van je in het zand. Als je, afgezien van je aanvallen op mij en je mening over het kinderfeest nog wat anders te vertellen hebt, een reactie op het racismeaspect of wat anders dan ook, dan lees ik DAT met belangstelling. En wat ik gisteren nog vergeten ben te zeggen- ik verwijs hier even naar wat je schreef over politiek correct, mensen hebben geen POTEN.
Posted by: Cyberjunk | November 21, 2006 1:15 PM
Sinterklaasavond moet gewoon blijven.
Het lijkt me als vader/moeder toch niet zo moeilijk om er een gezellige avond van te maken.
Nogmaals, in mijn kindertijd waren dit de leukste en spannendste dagen van het jaar.
Als je dat niet eens meer voor je kind over hebt...
Posted by: GJ | November 21, 2006 1:39 PM
GJ: Het gaat niet alleen om kinderen, er zijn genoeg mensen die geen kinderen hebben, ouderen, die het dan zo nodig met een heel stel vrienden moeten vieren. Het mag dan van oorsprong een kinderfeest zijn en dat mag dan de hoofdmoot vormen, maar het zijn niet alleen gezinnen met kinderen die Sinterklaas vieren hoor. En zoals jij het stelt klinkt het alsof enkele gezinnen het niet voor hun kind over zouden hebben. Als men het hele gedoe eromheen afschaft, dan geldt het voor ALLE kinderen. Jammer dat de politiek hier geen eind aan kan maken. Nederland zou op z'n grondvesten schudden. Is het niet verschrikkelijk? Alleen maar om een niet bestaande Goedheiligman die door kinderen van alle tijden nog wordt bespot ook. Misschien snap je niet helemaal wat ik met dat bespotten bedoel, maar ik hoef maar 1 liedje te citeren en je snapt het. Sinterklaas staat enerzijds op een metershoog voetstuk en mag daar niet vanaf, maar als de schatten van kindertjes hem toezingen, wat hoor je dan? Sinterklaas is jarig, zet hem op de pot, o wat zal hij stinken, draai de deur op slot. Of Sinterklaas Kapoentje, geef de kat een zoentje, geef de kat een oplawaai, zodat die door de schoorsteen waait. Of je hoort een man die voor vader speelt citeren: "Ik ben toch zeker Sinterklaas niet!! Ik heb geen geldboom in de tuin, 'k ben Sinterklaas niet, ik heb een negatief fortuin. Wanneer de bankbiljetten groeien op mijn rug, ben jij de eerste die het hoort, kom dan nog maar eens terug." Dat is afkomstig van Kinderen voor Kinderen. Wat een SCHATJES!!
Dit is mijn laatste bijdrage over dit onderwerp. Ik weet dat ik de meesten van jullie- net zoals de meeste mensen in mijn familie en kennissenkring en net zoals veel anderen- niet kan overtuigen van het moeten stoppen van de dwaasheid die Sinterklaas heet. Nogmaals, er zijn geen PERSOONLIJKE frustraties die hieraan ten grondslag liggen, er is bij ons vroeger niet op een aparte manier Sinterklaas gevierd waarop ik mijn grote aversie baseer. Ik ben, zoals men dat zo mooi noemt, op dit punt een roepende in de woestijn, daar moet ik me bij neerleggen. Maar ik heb er geen spijt van dat ik hier eens flink van leer ben getrokken, dat lucht lekker op.
Posted by: Cyberjunk | November 21, 2006 2:16 PM
Diana: gefeliciteerd met je 200e verdagdag. Opa
Posted by: CasasPa | November 21, 2006 6:56 PM
@Jan: Klopt, mijn volgende post heet dan ook het effect van de laatste zin in de tweevoorlaatste post... :-)
Hoe ik zou zijn gaan stemmen was reeds te lezen in de post http://www.casaspider.com/live/2006/11/stemwijzer_22_november_2006.html
Zou zijn omdat ik mij niet heb geregistreerd...
@Angel: Over het algemeen hebben kinderen juist minder problemen met veranderen dan volwassenen...
@Donna: Helemaal mee eens, maar je haalt dan ook een voorbeeld van mijzelf aan... ;-)
@Xaviera: Haha, die vind ik wel origineel dat jij geen woorden laat afpakken. Bij vol=vol denk ik voortaan aan jouw interpretatie... :-)
Overigens mijjn complimenten voor de wijze waarop jij jezelf zo snel hebt geprofileerd!
@Cyberjunk: Het feit dat er een gedichtengenerator is bedacht betekent nog niet dat het Sinterklaasfeest niet deugt. Er bestaat ook een service die automatisch een bloemetje op een bepaalde datum (trouwdag, verjaardag etc.) kan sturen. Geheel tegen het romantische idee in. Moeten daarom rozen verboden worden? En flink aan de pimpel is natuurlijk een prima afsluiter... :-)
@Lennart: Was sich liebt das neckt sich?
@Cyberjunk: Mensen hebben dan wel geen poten, maar ook geen ongenuanceerde struisvogelkop, haha... :-)
@GJ: Maar ja, vroeger hadden wij geen GameBoy en Playstation, dus die kinderen van nu mogen best wat inleveren... ;-)
@Cyberjunk: Ze kunnen veel van jou zeggen maar niet dat je inhoudelijk niet op de hoogte bent. Ik heb weer veel nieuwe varianten van Sinterklaasliedjes geleerd! Ben blij dat het lekker opgelucht heeft...
@CasasPa: Dat zouden wij bijna vergeten zijn. Zo zie je maar hoe belangrijk een laatste zin is...
Posted by: CasaSpider | November 21, 2006 7:56 PM
@casa: Spanks! :) Maar volgens mij valt dat met dat profileren wel mee. Ik ben heel erg benieuwd wat morgen gaat brengen. Nu maar eerst even een pitje plegen.
Posted by: Xaviera | November 21, 2006 9:08 PM
@Xaviera: Ben met vijf uur vertraging ook erg benieuwd. Ik wens jou persoonlijk heel veel succes vandaag. Bedenk: "Niets is onmogelijk!"
Posted by: CasaSpider | November 22, 2006 8:05 AM
Ik zei dat er nog altijd mensen zijn die gespoeld zijn door de kado's verkopers. En hun kinderen gewoon voor liegen en bedriegen. Wat moet er later wel niet van ze worden?
Posted by: Brillie | November 22, 2006 12:59 PM
ik begrijp met de beste wil van de wereld het probleem niet..... echt niet........
Posted by: paola | November 23, 2006 7:41 PM
http://static.sinterklaasjournaal.nps.nl/img/e-mail/mail5.gif
Posted by: Boutie | November 26, 2006 12:24 PM