« Afscheid (2) | Main | Toeval & Verantwoordelijkheid (2) »

Toeval & Verantwoordelijkheid (1)

Vanmorgen zag ik een discussieprogramma, waarvan ik de naam vergeten ben. Binnenhof? Buitenhof? Ik ben het vergeten. Tegenover elkaar stonden een Rechtssocioloog en een Letselschade-advocaat.

Aanleiding voor de discussie was de Veerman-zaak. Een juridisch buitengewoon interessante zaak, met helaas erg veel menselijk leed. De enige echte waarheid is dat het een zaak is met louter slachtoffers.

In mijn studententijd was ik bestuurslid, beheerder en barman van Studentencafé De Shelter, daarvoor Staminee geheten. Het café bevond zich op het studentencomplex Van Lieflandlaan te Utrecht.

We waren met een club van zo'n twaalf vrijwilligers die de zaak runden (wat staat dat gek!). De vrijwilligers hadden met elkaar gemeen dat zij meer van de kroeg dan van studeren hielden. Indien men in functie was, dronk men gratis. Een niet gering voordeel voor een arme student.

Ik herinner me nog een verbouwing, alle ramen van ons gebouw werden vervangen door hout. Dit omdat de ramen nog wel eens werden ingegooid door tuig uit Overvecht. De bruine inrichting werd vervangen door een combinatie van rood met wit. Dat zag er een stuk beter uit.

De Shelter had uiteraard een ingang. Na de deur passeerde men een nauwe gang van een meter of drie alvorens men de rechthoekige caféruimte betrad. Met name op drukke avonden, de vrijdagavond-disco of als er een bandje optrad, zat er een ketting op de voordeur zodat de portier gemakkelijker eventuele probleemzoekers buiten kon houden.

Aan de achterkant was een ingang waar de bierfusten naar binnen werden gebracht. Een nauw gangetje leidde langs het voorraadhok aan de ene kant en een keukentje aan de andere kant. De gang kwam uit vlakbij de bar.

Ik denk dat als er op een drukke avond brand zou zijn uitgebroken het leed niet te overzien zou zijn geweest.

Daar moest ik aan denken toen er tien maanden cel werd geëist tegen de 35-jarige bedrijfsleider John Veerman (geen familie van Jan). De man was pas acht weken in dienst en heeft in de paniek op de fatale nieuwjaarsdag nog alles gedaan wat in zijn vermogen lag om mensen te redden. Nu is hij een Dader...

About

This page contains a single entry from the blog posted on June 29, 2003 11:59 AM.

The previous post in this blog was Afscheid (2).

The next post in this blog is Toeval & Verantwoordelijkheid (2).

Many more can be found on the main index page or by looking through the archives.

Powered by
Movable Type 3.33