« Mail Josta Rutten | Main | Frits Schellens op reis in het Verre Oosten (4) »

Frits Schellens op reis in het Verre Oosten (3)

Het is vandaag (31 augustus) Merdeka, onafhankelijkheidsdag, 51 jaar geleden is dit land onafhankelijk geworden. Defile op tv, vlaggen, etc. Elke stad heeft ook wel een Merdeka-plein. Op tv gisteravond de geschiedenis van de bevrijding, een beetje ons 5 mei-idee.

Vanuit Georgetown, Pinang, ben ik met de boot naar Langkawi gegaan. De chauffeur die me naar de kade bracht zat te foeteren op de Arabieren en hun vrouwen, altijd in het zwart gekleed, je ziet alleen de ogen (" terrible religion" ). Volgens hem maken ze er in de hotels een zootje van, gooien alles op de grond. Hij noemde die vrouwen black ants (zwarte mieren), een laatste advies aan mij: " Don' t let the ants bite you!"

Daarna de boottocht, inderdaad vol Arabieren, erg heftig, een superwilde zee. De boot sloeg werkelijk over de golven. Overal om me heen kotsende Arabieren, ik was blij dat ik nog niet gegeten had, het was 7.30 's morgens. Of wellicht, ... wij jongens van Jan de Wit, VOCV-mentaliteit, wij kunnen dat wel aan.

Langkawi leuk eiland, leuk huisje ongeveer 15 m van het strand. Heerlijk in zee zwemmen.
Een paar leuke dagen, o.a. een mangrove-excursie, met een boot door mangrove-gebied, apen aan de oevers, een vleermuis-grot (werkelijk vol met vleermuizen), een viskwekerij, spugende vissen had ik nog nooit gezien. Een prop brood tegen een muurtje aan, de vissen spugen dan dat stukje brood los en eten het op. Ook aleerlei soorten krabben.

Grappig zo' n excursie met Indonesiers, Jordaniers, Engelsen van duidelijk Arabische afkomst. De Jordaniers maakten me enthousiast voor hun land, dat moet echt de moeite waard zijn. Overigens allen waren in Nederland geweest, Engelsman bij Akzo, Jordanier had een tijd in Rotterdam gewerkt, Indonesier via de universiteit waaraan hij verbonden was een samenwerkingsverband met vooral Maastricht, probleemgestuurd onderwijs, en ook Nijmegen. Hoe internationaal ook, Nederland is overal bekend.

Op Langkawi heb ik op een gegeven moment ook een auto gehuurd voor een dag, een automaat, dat leek me handiger met links verkeer. Het was goed te doen, in een grote stad zou dat anders zijn. Het lastigste vond ik nog richting aangeven, ook dat was omgedraaid in vergelijking met mijn auto, ik had steeds de ruitenwisser te pakken. Wel apart, af en toe remmen voor een overstekende aap, en een doodgereden varaan aan de kant van de weg.

Nog een avondje stappen met een paar Maleisiers uit mijn hotel, en daarbij ook een steenrijke Palestijn die daar kwam wonen en twee meisjes uit Sydney. Aangezien ik daar volgende week heenga, zeiden zij me dat ik moest bellen, dan zouden ze me een keertje mee uit nemen.
De volgende avond de boot naar Kuala Perlis, vervolgens de nachtbus naar de oostkust, Kuala Terenggganu.Jammer dat het een nachtbus was, het leek me een mooi gebied waar we doorheen reden, bergachtig, bus had soms moeite vooruit te komen. Wat ik niet begrijp is dat de airco in zo' n bus zo hoog staat, je was verplicht een jas aan te doen, zo koud. Kuala Terengganu niet echt super interessant, wel er tegenover een soort vissersdorpje. Wel nog een tijdje gekletst met een Indiase eigenaar van een winkel met Islamitische artikelen, hij wist vrij veel van ons land. Wat leuk was was een openlucht gamelan-concert 's avonds. Na afloop gaan alle deelnemers, in traditionele kleding, poseren zodat je foto's kunt maken.

Ik probeerde naar Mersing te gaan en vervolgens naar Tioman eilanden aan de oost-kust, was allemaal vol. Toen besloten naar Singapore te gaan en vervolgens naar Tioman, de volgorde die ik gepland had omgedraaid. Singapore viel me tegen, misschien te clean, dure hotels, drukte, belasting-staat, etc. Ik voelde me er niet echt thuis na Maleisie. Wel mooie dingen gezien, Waterfront, hoge torens met veel licht 's avonds, dan het water, restaurantjes. Alleen een pilsje daar aan het water ongeveer 6 euro! Verder nog teruggelopen door Orchard Road, winkelmalls, parkjes en foodcourts, zoals ze dat hier noemen. 's Avonds tegen 2-en nog allerlei mensen die daar gaan eten, is blijkbaar heel normaal.

Volgende dag toch maar weer bus naar Maleisie genomen, een klein eindje en toen een taxi naar Mersing (150 km, ongeveer 30 euro), voor ons niet duur, voor begrippen hier wel. Mooie rit, tussen palmplantages, en opvallend, een bord dat waarschuwde voor overstekende olifanten.
Daar een boot geboekt naar Tioman, veel varen de laatste tijd, dit was weer 2 uur. Grappig, op die boot wat gekletst met een Italiaanse, ik heb lang gelden een bijvak Italiaans gedaan en een cursus in Italie, zij was verbaasd dat ik de taal sprak. Dan was ik ook nog eens ooit in haar geboorteplaats geweest, jaren geleden was ik daar op een bruiloft uitgenodigd. En dan kende ik ook nog bepaalde Italiaanse muziek, dat bleek erg verrassend. Erg mooi eiland, gisteren gesnorkeld, veel vissen. Water hier veel helderder dan andere kust. Ik blijf hier nog twee dagen, dan dinsdag naar Kuala Lumpur, waar ik Marc, broer van vriend, weer zie. Vervolgens donderdag naar Australie, om dan met een goede vriend van me met wie ik vaker gereisd heb, een maand in Australie rond te trekken. Dat zal wel weer heel anders zijn, toch westerser. En met z' n 2-en.

Nog een aantal dingen die me in dit land zijn opgevallen:

- Op brommers dragen mensen jassen achterstevoren en los, dus zeg maar loszittende rits op rug.
- Eten met lepel en vork (of chopstcks), rijst in mooie bolletjes op je bord
- Stoplichten kennen een aftelsysteem, je ziet dus hoeveel seconden het nog groen of rood is
- Groeten, hand geven en dan hand naar hart
- Taxi's klaxoneren steeds in het voorbij gaan om te vragen of je meewilt
- Fooien geven is niet gebruikelijk
- Koffie met ijs daarentegen wel
- In elke eettent is een kraan om je handen te wassen, wordt veelvuldig gebruik van gemaakt
en vooral supervriendelijke mensen

Groeten

Frits

About

This page contains a single entry from the blog posted on August 31, 2008 6:40 AM.

The previous post in this blog was Mail Josta Rutten.

The next post in this blog is Frits Schellens op reis in het Verre Oosten (4).

Many more can be found on the main index page or by looking through the archives.