Herstel Koningin Emmabrug van start
Een korte inleiding voor een nogal technische post. De Koningin Emmabrug, in de volksmond Pontjesbrug genoemd, is een 168 meter lange drijvende pontonbrug die de wijken Punda en Otrabanda over de Sint Annabaai met elkaar verbindt. De brug verkeerde in een slechte staat van onderhoud en is met subsidie van de het Europees Ontwikkelings Fonds (EOF) gedurende het afgelopen jaar gerestaureerd.
De restauratie duurde van augustus 2005 tot aan de feestelijke opening die plaatsvond op vrijdag 12 mei 2006. De brug lag er prachtig bij en wij maakten er precies een week later een CasaMovie getiteld Princess Diana on Queen Emma Bridge van. Onze Diana was toen twee weken oud.
De vreugde over de mooie brug was helaas van korte duur. Vroeger werden sommige mensen een beetje zeeziek als zij over de Pontjesbrug liepen. Het ding bewoog nogal en wordt daarom liefkozend de Swinging Old Lady genoemd.
Het deinen bemoeilijkte echter het openen en sluiten van de brug en verbindingen in de brug raakten regelmatig beschadigd. Bepaalde delen waren dermate verrot dat er geen oplappen meer aan was.
Voor de restauratie is gebruik gemaakt van het stijvere azobe als dekhout omdat de hardhoutsoort azobe zeer goed bestand is tegen zon, zout en water. Het is dus veel duurzamer dan de pitch pine die voorheen op het dek zat. De brug zelf is echter niet stijver geworden, het landhoofd Punda wel.
Voorheen werden hier twee lagen yellow leaf pitch pine boven elkaar met tussenruimte toegepast en nu één volledige gelamineere balk van iroko over nagenoeg dezelfde hoogte als de twee boven elkaar liggende balken yellow leaf pitch pine met tussenruimte.
De reden voor het niet toepassen van yellow leaf pitch pine is mede bepaald door de eisen van de financier (EOF) die alleen producten uit Europa of Europees geassocieerde landen in het werk accepteert. Stijf is niet altijd fijn en al spoedig na ingebruikname van de gerestaureerde brug ontstond schade aan het zogenaamde landhoofd aan de Punda-zijde. Een landhoofd vormt de overgang van een grondlichaam naar een brug of een viaduct (Wikipedia). De Pontjesbrug scharniert aan de Otrabanda-kant en sluit aan de Punda-zijde.
Na enige noodreparaties bleek de door ontwerper Grabowsky & Poort International BV bedachte constructie fundamenteel niet geschikt en werd de brug zaterdag 22 juli op non-actief gesteld. Een deceptie voor Curacao en erg lastig voor toeristen en andere voetgangers. Er werd aan een oplossing gewerkt, zowel op technisch als financieel gebied. Grabowsky & Poort International BV bestaat niet meer als zodanig en is nu Arcadis Grabowsky & Poort Caribbean NV.
De restauratie heeft ongeveer 9 miljoen euro (bron) gekost en is zoals gezegd betaald door de Europese Unie. De nu benodigde reparatie van het landhoofd te Punda is begroot op ongeveer 135.000 gulden en drie tot vier weken werk. Wachten op financiering van de Europese Unie is geen optie. Enerzijds duurt dat te lang en anderzijds is niet zeker of deze reparatie wel door Europa gedekt wordt.
Technisch heeft men besloten tot het verstijven van de kantelbalk van het landhoofd Punda. Sommige deskundigen betwijfelen het succes van deze oplossing. Immers, als één onderdeel stijver wordt gemaakt is het risico aanwezig dat op een andere plaats iets stuk gaat. De theorie van de zwakste schakel.
Het Punda landhoofd is stuk gegaan op een dag met springtij. Dit met het gegeven dat het betonnen landhoofddeel op Punda met 30 centimeter is verhoogd in combinatie met een stijvere brug heeft de schade aan het landhoofddeel Punda veroorzaakt.
In plaats van stijver had men er ook voor kunnen kiezen de constructie juist flexibeler te maken. Frappant is dat de huidige problemen zich hebben voorgedaan op precies die plaatsen waar het originele ontwerp is gewijzigd.
Het betreft veranderingen in het restauratiebestek en tekeningen met betrekking tot de aansluiting van het brugdeel op het Otrabanda landhoofddeel alsmede het volledige landhoofddeel Punda en landhoofdbeton Punda.
Het probleem aan Otrabanda-zijde is opgelost door terug te gaan naar het originele ontwerp. Voor wat betreft Punda bestaat er gerede twijfel over de aanpak bij aannemer HCCC NV (Harbour Civil Curaçao Construction NV), deze heeft echter aan zijn meldingsplicht jegens de opdrachtgever zijnde de Overheid voldaan.
Sinds maandag 4 september is de financiering rond. De benodigde 135.000 gulden haalt Charles Cooper, gedeputeerde van Infrastructuur, uit het Wegenfonds. Volgens planning is de Koningin Emmabrug op 1 oktober 2006 weer operationeel. Zie deze artikelen (1, 2) uit de Papiamentstalige krant La Prensa.
Tot slot een bijzondere foto van de oude Pontjesbrug tijdens noodweer. De foto is gemaakt door Karen de Grood in november 2004. De Amigoe zag de foto op het CasaLog en plaatste hem vervolgens in de krant.
Heel Curacao hoopt dat op zondag 1 oktober de zon schijnt voor de Koningin Emmabrug.
Comments
Hopelijk zal de Swinging Old Lady per 01 october voor een langere periode weer netjes op z'n plek staan waar het hoort.
Posted by: Donna | September 6, 2006 12:15 AM
By the way even nog terugkomend op de comments van gisteren. Hoe kom je eigenlijk aan de naam Casa en Casaspider (huisspin).
Posted by: Donna | September 6, 2006 12:18 AM
Het originele ontwerp is dus zo gek nog niet. Hoe is het met de mensen op de foto afgelopen?
Posted by: Piet | September 6, 2006 1:59 AM
best wel technisch ja ..
Posted by: Henk | September 6, 2006 2:29 AM
Toen wij er een aantal jaren geleden waren, vond ik de Koningin Emmabrug de beste plek van Willemstad om "mensen te kijken".
Posted by: Ruben | September 6, 2006 2:39 AM
wat als het nou toch mis gaat na 1 oktober 2006, gaan we dan denken aan een tunnel?
Posted by: ennu | September 6, 2006 3:27 AM
Inderdaad een technisch verhaal waar ik qua techniek niets van snap en ik lever dus geen commentaar op hoe het wel of niet had gemoeten. Wel vraag ik me hetzelfde af als Ennu. Want ik heb langzaam maar zeker het idee dat het een technische onmogelijkheid is om die brug zo te herstellen dat die werkelijk goed functioneert. Als dat wel zou moeten kunnen, dan vind ik degenen die daar verantwoordelijk voor zijn niet zo deskundig dat ze het nog steeds niet voor elkaar hebben gekregen.
Posted by: Cyberjunk | September 6, 2006 3:46 AM
Bruggen.. er is ook altijd wat mee! :)
Posted by: GJ | September 6, 2006 5:38 AM
Mede door de financiëring en de regelgeving een gecompliceerde zaak.
Geld uit het Wegenfonds halen is aan de ene kant logisch, aan de andere kant een ramp voor de toch al dramatisch slechte wegen op Curaçao.
Posted by: Roos | September 6, 2006 5:59 AM
Wederom een lezenswaardig stuk! Mooie foto van dat noodweer overigens; de man in de scootmobiel zal wel enige benauwde ogenblikken hebben doorgemaakt...
Posted by: Lennart | September 6, 2006 8:17 AM
@Donna: Dat hopen wij ook. Hoe ik aan mijn naam kom? Dat is een geheim. Maar je mag wel raden...
@Piet: Niet elke verandering is een verbetering. Ik was er niet bij toen Karen die foto maakte. Heb echter niets gelezen over doden of gewonden op die dag dus het zal allemaal wel goed afgelopen zijn...
@Henk: Voor wat betreft de technische zaken heb ik veel hulp gehad van een deskundige op dit terrein. Ben zelf ook niet zo technisch... ;-)
@Ruben: Daar zie je inderdaad heel veel mensen voorbij komen. Toch prefereer ik Pleincafe Wilhelmina, ook al is het daar wat rustiger. Maar ze hebben er Duvel...
@Ennu: Op zich is ee tunnel een perfecte oplossing natuurlijk. Waar wel aan gedacht moet worden is de (grote) kans dat auto's het midden in de tunnel ineens kunnen begeven etc.
Ennu... thanx!
@Cyberjunk: Niets is onmogelijk en zo vaak komt springtij niet voor. Van bruggenontwerp heb ik geen kaas gegeten, maar dat er iets niet helemaal goed is gegaan/bedacht is wel zeker...
@GJ: Klopt, maar zonder bruggen zijn veel plaatsen moeilijk of niet te bereiken...
@Roos: De financiele situatie van Curacao is nu eenmaal niet zodanig dat de potjes met geld overal klaar staan. Een kwestie van keuzes maken dus. Een niet werkende Pontjesbrug heeft ook negatieve effecten en kost ook geld...
@Lennart: Dank je. Het is inderdaad een heel bijzondere foto. Misschien wilde de man in de scootmobiel juist wel expres daar staan op het moment dat de brug openging. Wie zal het zeggen...
Posted by: CasaSpider | September 6, 2006 9:05 AM
Dus geen goed idee, slechts materiaal gebruiken dat uit Europa komt... Vooral niet als het in de Caribbean gebruikt gaat worden... Mijn primaire reactie is dan ook dat de firma die de aanpassingen bedacht heeft verantwoordelijk is voor het niet goed werken hiervan. Dus zij moeten betalen, lijkt mij! Maar ja, ambtelijke molens draaien langzaam, dus logisch dat men daar niet op kan wachten.
Posted by: Willisha | September 6, 2006 9:31 AM
ik moest voor de wereldomroep een artikel schrijven over die brug en de renovatie(een hele tijd terug). Het Antilliaans Dagblad (dacht ik) plaatste toen een artikel over dat mijn artikel niet correct zou zijn (wat obverigens niet waar was). door heel selectief quoten leek het echter wel zo. Damn wat was ik boos. maar niet op de brug hoor, die blijft gaaf!
Posted by: xaviera | September 6, 2006 10:05 AM
@Casa: De potjes met geld staan NERGENS zomaar overal klaar. Keuzes moeten overal gemaakt worden. Op Cur, in Nederland, overal. Ik snap wel waarom je deze opmerking plaatste, toch moest ik dit even kwijt. Ik las iets tussen de regels door alsof Cur straatarm zou zijn in vergelijking met andere landen. Maar dat was mijn beleving van jouw opmerking en waarschijnlijk was dat onterecht, maar ik moest dit kwijt.
Posted by: Cyberjunk | September 6, 2006 11:45 AM
Wat flauw dat je 't niet uit jezelf wilt vertellen.
Ben je dol op spinnen ofzo?
Weten de mensen die al langer comments geven op je log het wel? En waarom ik dan niet?
Posted by: Donna | September 6, 2006 2:35 PM
@Willisha,
zeer terechte opmerking dat wie iets bedenkt ook verantwoordelijk is voor wat hij heeft bedacht. Ontwerpverantwoordelijkheid heet dat in de bouwwereld. Vaak zijn het dan de kleine lettertjes bij deze bedenkers die de opdrachtegever later de das om doen. In dit geval ben ik daar niet helemaal zeker van maar de bedenker als bedrijf bestaat niet meer dus die is niet meer aan te spreken, je begeeft je dan ook op een juridisch moeilijk vlak. Toch zou het voor Curacao helemaal niet zo gek zijn dit eens goed uit te zoeken.
Posted by: ennu | September 6, 2006 2:42 PM
@Donna: Ook ik weet het niet en ik post al vanaf eind oktober 2004 zeer frequent comments op het Casalog, dus ik denk niet dat jij je achtergesteld hoeft te voelen.
Posted by: Cyberjunk | September 6, 2006 2:54 PM
@Willisha: Er staat "uit Europa of Europees geassocieerde landen". Dat kunnen ook landen in Afrika of Zuid-Amerika zijn. Het nu gekozen azobe hardhout is kwalitatief juist beter dan wat men voorheen gebruikte. Het probleem zit hem in het ontwerp. Dit is gemaakt door Grabowski & Poort International die na overname Arcadis geworden zijn...
@Xaviera: Om die reden koop ik nooit het Antilliaans Dagblad, heb je dat artikel nog ergens liggen? Ben wel ge-interesseerd!
@Cyberjunk: Elk land heeft zijn budgetten en potjes, vergeleken bij Europa zijn er hier echter toch minder potjes en ze zijn ook een stuk kleiner...
@Donna: Er moet altijd een beetje mysterie blijven. Er zijn mensen die ik het wel eens heb verteld, maar of ze het onthouden hebben?
@Ennu: Nog een geluk dat het een pontonbrug is. In het geval van de Julianabrug zouden de gevolgen veel groter zijn. Is het toeval dat Grabowski & Poort International juist nu overgenomen is?
@Cyberjunk: Niemand hoeft zich op het CasaLog achtergesteld te voelen... :-)
Posted by: CasaSpider | September 6, 2006 3:09 PM
Ha, mooi verhaal. Het mooie is ook dat het (dus) niet zo eenvoudig is om deze manier op die plek een brug te maken, daarom is het ook zo fascinerend. Een soort puzzel, waar je vaak beter met de elementen kan meegaan (zoals bij Oosterse vechtsporten en bomen in de wind -en in het dagelijkse leven-). Ook vraag ik me af of de oorspronkelijke ontwerpers bouwers wel wisten wat ze deden of een soort wijsheid hadden waarmee het vanzelf goed ging. Daar tegenover is het dan weer leuk dat hoe 'slim' en technisch ontwikkeld 'we' tegenwoordig ook zijn, de elementen niet zijn te temmen en dat die niet speciaal beter zijn dan oude beproefde methoden. En dat alles vroeg of laat kapot gaat. Dit is dan wel weer een beetje vroeg.
Het is makkelijk wijzen naar eventuele schuldigen, maar misschien hebben zij het met beste kennis en inzet gedaan, sommigen dingen zijn gewoon moeilijk. (Dan krijg je dus woorden zoals 'nalatigheid').
De brug is een prachtig kunstwerk en heeft hoge onderhoudskosten.
Zo.
Posted by: Pascal | September 6, 2006 3:14 PM
Rene zou zeggen: je beste log tot nu toe. Maar dat zal ik niet zeggen. Daar deel ik altijd lintjes voor uit. Sterkte met als het iets minder mooi weer is.
Posted by: Brillie | September 6, 2006 4:54 PM
Als mensen niet onthouden wat jij ze vertelt- ongeacht waar dat over gaat- dan vinden ze het vast oninteressant. Ik kan me niet voorstellen dat mensen niet onthouden wat jij ze vertelt. Als jij bepaalde mensen de achtergrond van jouw nickname toevertrouwt, dan zou ik denken dat jij iets betekent voor die mensen. Dan vind ik het honds als ze niet zouden onthouden wat jij ze daarover vertelt. Ik onthoud alles wat jij opschrijft, ongeacht waarover, zelfs de namen van de leraren van Luchiano. Ik hoef echt niet te weten waar jouw nickname vandaan komt, maar als je het me ZOU vertellen of het hier zou melden, dan zou ik dat ECHT wel onthouden. Maar nogmaals, als jij het voor jezelf wilt houden, dat is prima. Dat hoort iedereen te respecteren.
Posted by: Cyberjunk | September 6, 2006 5:00 PM
@Pascal: Een mooie filosofische bespiegeling. En inderdaad, in 1888 is de Koningin Emmabrug gebouwd, dat is meer dan 100 jaar geleden. Honderd jaren met computertechnologie en andere technische hulpmiddelen en toch was de oude versie beter. Het aanwijzen van schuldigen is niet mijn bedoeling. Overigens is er een groot verschil tussen schuldig en verantwoordelijk. Dat de brug een prachtig kunstwerk is staat buiten kijf!
@Brillie: Haha, indirect zeg je het toch. Nou, dat hoor ik met plezier! Het weer is hier overigens weer (wederom) uitstekend...
@Cyberjunk: Dat jij veel onthoudt is mij al opgevallen... :-) En ik ben het met je eens dat degenen die niet onthouden wat ik zeg ondankbare honden zijn, haha. Voorlopig ben ik niet van plan het mysterie te onthullen. Achteraf is het mysterie bijna altijd mooier dan de werkelijkheid...
Posted by: CasaSpider | September 6, 2006 5:16 PM
Die brug leeft echt, het is een brug met geschiedennis.
En wat ik zou zeggen weet brillie niks van!
Posted by: Renesmurf | September 6, 2006 5:26 PM
Nee, nee, ik bedoelde niet dat jij schuldigen aanwees. Het was meer een soort algemene opmerking.
Posted by: Pascal | September 6, 2006 5:55 PM
Men heeft inderdaad overwogen om een tunnel te bouwen inplaats van de Julianabrug (hogebrug). zie http://books.caribseek.com/Curacao/Een_Eeuw_Architectuur_Op_Curacao/tunnel-of-hooge-brug.shtml
Posted by: Vernon Oostvriesland | September 6, 2006 7:22 PM
Een prachtige brug waarop c.q. waarvandaan je prachtige plaatjes van Willemstad kunt maken.
De tragiek van nieuwe (huidige) ontwerpen is dat alles zo wordt doorgerekend dat het met minimale middelen kan worden gemaakt. Een hele kleine afwijking in een variabele zorgt dan al snel voor dit soort problemen. Zie ook bv het winkelcentrum in Bos en Lommer of het flatgebouw in Maastricht waar de balkons vanaf vielen.
Hoe je aan de naam Casa.... bent gekomen is nog wel bekend, van de Spider variant weet ik het ook (?)maar ben niet helemaal zeker.
je hebt wel gelijk: het mysterie is beter als de werkelijkheid.
Posted by: Angel | September 6, 2006 7:58 PM
@Renesmurf: Dat heb je heel mooi getypeerd, de brug leeft inderdaad. Letterlijk door zijn bewegingen en figuurlijk door de bewogen geschiedenis...
Brillie en jij zijn een paar apart!
@Pascal: Nee, nee, ik doelde niet op jou... ;-) Wilde alleen in het algemeen iets verduidelijken...
@Vernon O: Toch ben ik blij dat de Julianabrug er is. Maar nu een tunneltje erbij is welkom!
@Angel: Men had ook de pech van het springtij. Geen idee hoe vaak dat voorkomt eigenlijk. Wat mijn naam betreft laten we het mysterie maar beter bestaan. Zal straks nog een tipje van de sluier oplichten met betrekking tot de bijbehorende lijfspreuk...
Posted by: CasaSpider | September 6, 2006 9:15 PM
@casa
Astronomische getijde tabellen zijn vrij toegankelijk op het net voor iedere locatie op de wereld (zoek maar eens naar WXtide32) ik heb zelfs een versie op mijn zire palm zitten en deze komt goed overeen met de werkelijkheid. Maar ga er niet vanuit dat ze heiligmakend zijn, het is meer een algemeen beeld wat je te zien krijgt en wat dus soms kan helpen bij bv waterbouwkundige werken zoals het bouwen van een brug.
Posted by: ennu | September 6, 2006 9:52 PM
http://antilliaans.caribiana.nl/curacao_bonaire/car20050208_pontjesbrug.html?version=1 tis maar een kort artikel hoor. Er zit ook een geluidsfragment bij.Ik vond trouwens deze ook nog in het archief:
http://antilliaans.caribiana.nl/innederland/car20050916_wijmapontjes.html?version=1
van een collega van me.
Posted by: Xaviera | September 7, 2006 12:37 PM
@Ennu: Je hebt gelijk, maar zonder het op te zoeken wilde ik een idee hebben hoevaak springtij voorkomt. Ik zoek al zoveel op... ;-)
@Xaviera: Dank je! Wel worden er voornamelijk Nederlandse bedrijven genoemd (Heuvelman Ibis en houthandel Wijma-Kampen) die ik verder niet ben tegengekomen bij mijn research...
Posted by: CasaSpider | September 7, 2006 10:29 PM