Toelatingsregeling Antillianen
Voor de zoveelste keer probeert de androïde Rita Verdonk om een Toelatings- en zelfs Verwijderingsregeling voor Antillianen erdoor te drukken. Deze keer kennelijk met succes. Haar voorstel mag rekenen op steun van het Kabinet.
Uitspraken van de hoofdrolspelers:
Rita Verdonk: "Zij stellen ook eisen aan ons als wij ons op de Antillen willen vestigen. Dat is dus precies hetzelfde."
Neen, dat is helemaal niet precies hetzelfde. Ten eerste zijn beperkende maatregelen voor Nederlanders om op Curacao te wonen en te werken lang geleden afgesproken met instemming van Nederland.
Ten tweede is de situatie nogal anders. Op Curacao was men bevreesd voor een grote toeloop van Nederlanders die de toch al schaarse baantjes, met name voor ongeschoolden, gedurende een jaartje in kwamen nemen.
Rita Verdonk over het feit dat de Antillen niet op de hoogte zijn gesteld van de plannen: "Wij hebben de medewerking van de Antillen helemaal niet nodig met betrekking tot dit onderwerp."
Ja, hier spreekt echt een minister van Integratie. Nog erger dan Rita Verdonk vind ik Gerrit Zalm. Ten eerste weet men van Rita wat men aan haar heeft en ten tweede is zij geen mens maar een androïde.
Gerrit Zalm: "En het is ook heel goed voor de Antillianen zelf. Ja, we doen het niet alleen om de overlast in de gemeentes te beperken... neen, ook voor de Antillianen zelf is het veel beter! Daar kunnen zij een mooie opleiding volgen..."
Net of Zalm er geen enkel benul van heeft dat overheidsinstellingen op Curacao geen cent te makken hebben. Iedere maand is het een opluchting als de salarissen betaald kunnen worden.
Onderwijzers houden stakingsacties, de opleiding voor verpleegkundigen dreigde te sluiten als er niet iets aan de abominabele omstandigheden gedaan werd. Ja, een ideale plaats voor ontspoorde jongeren om eens een fijne opleiding te gaan volgen.
De volledig overbelaste reclassering op het eiland heeft al aangegeven totaal niet in staat te zijn de extra aanvoer van criminele Antilliaanse jongeren op te kunnen vangen.
Het commentaar op de uitlatingen van Gerrit Zalm kan men in twee woorden samenvatten: "Puke, puke!" In mijn ogen is Gerrit Zalm een slecht mens, ja dat durf ik hier en nu te stellen.
De burgemeester van Den Helder (J. Staatsen?): "Als Antillianen zonder baan of opleiding, alsmede de criminele Antillianen worden teruggestuurd naar de Antillen, dan scheelt ons dat miljoenen Euro's per jaar. Die miljoenen Euro's kunnen dan op de Antillen besteed worden."
Als ik burgemeester van Den Helder was wilde ik waarschijnlijk ook dat de Antillianen er zo snel mogelijk vertrekken. Het is nu eenmaal een feit dat zij voor problemen zorgen. In Nederland ontbreekt echter de wil om echt iets aan deze overlast te doen.
Daarbovenop worden de subsidies om de situatie te verbeteren, met dank aan Rita Verdonk, drastisch gekort. Ja, in dat licht bezien begrijp ik de burgemeester van Den Helder wel. Alleen hoeft men zich geen illusies te maken dat het in Nederland uitgespaarde geld ooit op de Antillen terechtkomt.
De laatste hoofdrolspeler is Alexander Pechtold die een maand of wat geleden Thom de Graaf is opgevolgd. Thom de Graaf had ik niet hoog zitten, veel blabla weinig daden. Maar in ieder geval had hij een goede verstandhouding met onze minister-president Etienne Ys en droeg in woorden de Antillen een warm hart toe.
Alexander Pechtold: "Het is juist goed dat zij (criminele en kansloze Antilliaanse jongeren, red.) op de Antillen een tweede kans krijgen."
Pechtold is het helemaal eens met Rita Verdonk en bedient zich van min of meer dezelfde argumentatie als Gerrit Zalm. Hetzelfde commentaar is dus van toepassing: "Puke, puke!"
De Nederlandse (!) Antillen mogen in hun handjes knijpen met een minister van Integratie en een van Koninkrijksrelaties als Rita Verdonk en Alexander Pechtold.
"Puke, puke!"
Comments
Het lijkt me dat je grotendeels gelijk hebt Casa Spider. Thom de Graaf overigens was m.i. oprecht en goed betrokken bij de Antilliaanse zaak. Onder zijn bewind was dit niet gebeurd.
Ter wille van de helderheid zoek ik nog sterke argumenten, formuleringen en duidelijke woorden om het gevoel bij deze bij nader inzien inmense misstap van de Nederlandse regering te onderbouwen. Alleen dan kan verzet inhoud krijgen.
Posted by: hubertus | May 14, 2005 11:28 AM
Rita Verdonk is verkeerd bezig, tenminste, zoals de situatie op Curaçao is zoals die hier wordt beschreven. Als de subsidiekraan wordt dichtgedraaid komt Curaçao natuurlijk nergens en wordt het ook niets met de Status Aparte. Zolang die status nog niet is gerealiseerd zou Rita Verdonk haar plannen zeker niet moeten uitvoeren. Eerst maar eens zorgen dat de situatie verbetert, of daar tenminste de juiste hulp bij bieden. Als dat goed loopt, is het nog vroeg genoeg om eens te kijken hoe men het zou moeten doen met de nu nog in Nederland wonende Antillianen. Want al vind ik Rita Verdonk nu nog volledig verkeerd bezig en veel te kort door de bocht en te snel met haar beleid, vind ik wel dat als Curaçao een status Aparte wil verkrijgen, er niet verwacht kan worden dat Nederland de (nu nog) Antillianen blijft opvangen. Wat betekent trouwens Puke, Puke?
Posted by: Cyberjunk | May 14, 2005 11:59 AM
Verdonk zei ook vrolijk dat als de Antillianen teruggestuurd werden "het probleem opgelost" was. Dat zegt veel over haar. Die Antillianen kunnen haar niets schelen. Stiekem denkt ze gewoon "als die Antillianen maar zouden willen werken, dan was het op de Antillen allang beter". Verdonk denkt alleen wat Wilders ook zegt en is daarmee nog veel gevaarlijker dan die Mozart-imitator.
Posted by: Eric | May 14, 2005 1:01 PM
@Hubertus: Over de misstap van Nederland heb ik al een stukje in mijn hoofd zitten. Het probleem is de juiste formulering...
@Cyberjunk: Hoe meer Curacao richting onafhankelijkheid gaat, hoe minder Nederland ermee te maken heeft. Dat is een feit. Op dit moment maken de Antillen echter nog volledig deel uit van het Koninkrijk. 'Puke, puke' wordt uitgesproken als 'Pjoek, pjoek' en is Engels voor braakgeluiden... :-)
@Eric: Ik las dat ze voordat ze naar de VVD ging lid was van de PSP. Is haar lichaam in die tijd wellicht overgenomen door de Cyborgs? Een partij die dergelijke figuren een topfunctie geeft kan in ieder geval nooit mijn partij zijn...
Posted by: CasaSpider | May 14, 2005 1:13 PM
Mwah, Casa, het komt vaker voor dat mensen van extreem links naar extreem rechts gaan of andersom. Moeite met nuances vermoedelijk... ;-)
Posted by: Eric | May 14, 2005 1:44 PM
In grote lijnen met ik het met je eens. Alleen hoe je het ook went of keert, het overgrote deel van de Antillianen in Nederland veroorzaakt problemen. Helaas.....
Posted by: helffer | May 14, 2005 2:54 PM
Heb je al geoefend aan het in huis zetten van de auto.
Posted by: hans | May 14, 2005 3:27 PM
@Eric: Ja, zo ken ik ook mensen die het ene moment nog supervegetarisch zijn en het andere moment de biefstuk van je bord grissen. Toch is het geen prettig idee om daardoor geregeerd te worden...
@Helffer: Kun je jouw stelling onderbouwen met cijfers? Er zijn zo'n 150.000 Antillianen in Nederland, waarvan de meesten keurig zijn aangepast. Voorts lijkt het me niet erg sociaal om juist de paar duizend (?) kanslozen naar Curacao terug te sturen. De oplossing ligt mijns inziens veel meer in kansen bieden aan goedwillenden en hard afstraffen van de anderen. Daartoe zijn in Nederland veel en veel meer middelen dan op Curacao...
@Hans: Bedoel je met het oog op de mogelijke terugkeer van een paar duizend kansloze Antilliaanse jongeren? Ik vrees dat de auto in de tuin parkeren daartegen niet helpt. Toch doe ik dat inmiddels wel...
Posted by: CasaSpider | May 14, 2005 3:35 PM
Als ze hier in Nederland nou eerst de hand in eigen boezem steken, haal die paar duizend Nederlandse criminelen uit het buitenland..dan praten we verder..
Posted by: Anonymous | May 14, 2005 3:47 PM
Jonge Antillianen die niet willen deugen keihard afstraffen? Ze hebben misschien hier in Nederland wel de middelen om dat te doen, maar hoe dan ook, wat noem jij keihard afstraffen? De slavernij is afgeschaft, er is een groot cellentekort, enz. Dus keihard afstraffen is gewoon niet MOGELIJK, gesteld dat men dat zou willen. Bovendien vraag ik me af of Antillianen die willen en kunnen werken, gedwongen zouden kunnen worden om terug te gaan naar Curaçao. Als die hardwerkende mensen echt iets zouden willen proberen te verbeteren, waren ze allang teruggegaan. Of het moet zo zijn dat ze het hebben opgegeven. En dan is het ook nog zo dat als problemen veroorzakende Antillianen zomaar kunnen worden weggestuurd, moeten ze ALLE bevolkingsgroepen van buiten Nederland maar naar hun land terugsturen als ze zich misdragen, ook Europeanen, al zouden het onze zuiderburen, de Belgen zijn. Onmogelijk, dat weet ik, maar criminelen vind je in de hele wereld. Dus waarom het nu specifiek de Antillianen zijn die Nederland uit moeten snap ik ook niet helemaal. Nederlanders zoals jij die hard werken passen beter op Curaçao dan Antillianen die willen deugen en werken, maar veel te lang zijn weggeweest en/of in Nederland zijn geboren. Jij bent bewust naar Curaçao vertrokken, jij wilde daar gaan wonen, dat is de juiste basis. Degenen die nu op Curaçao wonen kunnen beter de handen ineen slaan om de toestand aan te pakken, al lijkt dat nog zo'n hopeloze zaak. Wat het beste is? Ik weet het niet.
Verder wou ik nog even terugkomen op je opmerking dat lang geleden afspraken zijn gemaakt tussen Nederland en Curaçao over condities waarop Nederlanders op de Antillen kunnen wonen en werken, met instemming van Nederland. Daarop mag Rita Verdonk volgens jou niet haar beleid baseren om Antillianen terug te willen sturen, zo van, als wij niet onbeperkt daar mogen wonen, dan is dat hier hetzelfde. Nu vind ik dat een beetje onzin Casa, nogmaals, Rita gaat veel te snel met haar plannen, daar kom ik niet op terug, maar wat lang geleden met instemming van Nederland is afgesproken is waarschijnlijk voor haar tijd gebeurd, dus al ben ik het niet met haar eens, ik kan me wel voorstellen dat zij aan dit soort afspraken in een grijs verleden geen boodschap heeft en zo redeneert.
Posted by: Cyberjunk | May 14, 2005 4:22 PM
Het "probleem" met Antillianen wordt schromelijk overdreven.
Hier in Nijmegen wonen er zo'n 2100. Daarvan veroorzaken er 50 "overlast".
Da's nog geen tweeëneenhalf procent.
Posted by: matthijs | May 14, 2005 4:32 PM
Schrijf het maar lekker van je af!
Het kabinet dat er nu zit is uiterst rechts, alleen aan zichzelf denkend.
Bah, maar ja.
Posted by: Renesmurf | May 14, 2005 6:58 PM
Wat wordt haar volgende stap? Wat zal ze straks gaan verzinnen... alle werkelozen het huis uit?
Posted by: Brillie | May 14, 2005 7:57 PM
@Anoniem: Het idee is interessant, maar toch is het anders. Nederland is waarschijnlijk beter in staat de gevangenen in eigen land te verzorgen dan het land waar zij nu verblijven. Bovendien zijn het voor het merendeel geen mensen die problemen veroorzaken, ik denk dat de meesten een beetje marihuana bij zich hadden...
@Cyberjunk: Ik had het over 'hard', niet over 'keihard', dat maak jij ervan... Belangrijkste in de verhouding tussen Koninkrijkspartners is dat zij plannen die gevolgen hebben voor een ander binnen het Koninkrijk eerst met die partner overleggen. Dat staat helemaal los van eerdere afspraken maar is gewoon een kwestie van fatsoen. Fatsoen dat Rita Verdonk helaas ontbeert.
@Matthijs: Bedankt voor je cijfers! Helaas wordt door menigeen te gemakkelijk gezegd dat het 'alle' Antillianen zijn die problemen veroorzaken. Dat is gewoon niet waar...
@Renesmurf: Ik vrees dat je gelijk hebt...
@Brillie: Werklozen moeten binnenkort maar bij hun ouders gaan wonen en als ze die niet hebben worden ze 85% gekort. Zoiets past wel in de lijn van Cyborg Verdonk...
Posted by: CasaSpider | May 14, 2005 7:58 PM
Zoveel onkunde en zo weinig fatsoen in 1 kabinet zie je niet veel. Het zorgt er ook voor dat ik heel wantrouwig wordt van de campagne van het kabinet die er voor moet zorgen dat we 'JA' zeggen tegen een Europese grondwet. Ik vergat nog 'zo weinig daadkracht' want echt oplossen wil men dit vraagstuk niet.
Posted by: Piet | May 15, 2005 2:02 AM
Ik denk wel dat het goed is van beide kanten om te integreren. De uitvoering is echt weer een karakteristieke clash tussen de Hollandse betweterigheid en de Antilliaanse lange tenen. Daar zou toch iemand een cursusje voor politici moeten kunnen geven.
Ben nu een maandje terug in Nederland, maar daar worden de Antillianen (jaja door die kleine criminele minderheid) niet gepruimd. Bijna iedereen die ik spreek zegt gewoon hardop dat de knip dicht moet en de Antillianen maar lekker de boel zelf mogen regelen. Nederland is de afgelopen drie jaar enorm veel harder en onaardiger geworden richting minderheidsgroepen is mijn persoonlijke ervaring en ergens begrijp ik wel waarom er vraagtekens geplaatst worden bij al dat geld dat richting de Antillen gaat op jaarbasis. Er zijn landen in de wereld die het een heel stuk harder kunnen gebruiken.
Dat argument voor bang zijn voor je banen vind ik zo droevig, wordt dan door regelingen aangetoond dat Nederlanders beter zijn dan Antillianen? Dan kan Europa ook wel alle grenzen weer dicht gaan gooien.
Kortom: als je in Nederland maatschappelijk draagvlak wilt houden voor langdurige samenwerking en meer Antillianen wilt laten slagen in een heel andere samenleving zal er toch wel iets moeten veranderen. Het zou wel wat positiever mogen. Tact is blijkbaar niet opgenomen in het vocabulaire van mevrouw Verdonk.
Posted by: Frank | May 15, 2005 6:46 AM
Je moet eigenlijk blij zijn dat lot-genoten (eilandbewoners) weer terug komen op het oude nest. Kunnen jullie ze die oude gewoonten vanuit het verderflijke nederland heropvoeden. ( Je weet wel dat land waar mannen mannen trouwen en vrouwen vrouwen.) Jullie spugen dat soort mensen toch ook uit!
Posted by: hans | May 15, 2005 12:55 PM
@Piet: Helemaal mee eens. Bij mij kwam de gedachte ook even op om het totale beleid te koppelen aan de stem voor Europa. In principe ben ik voor Europa maar als dit kabinet dat vindt zal er wel iets mee zijn...
@Frank: Bedankt voor je uitvoerige commentaar. Voor nu pik ik er deze even uit: "Er zijn landen in de wereld die het een heel stuk harder kunnen gebruiken". Dat klopt, maar de Antillen maken wel deel uit van het Koninkrijk. Als je het zo stelt kan heel veel geld dat in Nederland aan defensie en andere zaken wordt besteed (bijv. de topsalarissen) ook veel beter naar Soedan en andere gebieden gaan. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Andere punten komen in aparte posts aan de orde.
@Hans: "Jullie spugen dat soort mensen toch ook uit!"... dit vind ik wel een bijzonder generaliserende opmerking. Wel te verwachten van iemand die niets van de Antillen weet, maar niet van een regelmatig CasaLog-lezer!
Posted by: CasaSpider | May 15, 2005 2:14 PM
Zelfs mijn dochter van 15, toch niet iemand die zich regelmatig met de actualiteit bezig houdt, spreekt er schande van.
Het is een beschamend geheel. Bah. Verdonk.... pjoekpjoek inderdaad.
Posted by: Roos | May 15, 2005 2:32 PM
Er is een "bottomline" in de hele relatie tussen Curacao (lees Antillen) en Nederland.
Bottomline is, Nederland wil van de Antillen af!
Ik heb al eerder gezegd dat dit een schaakspel is tussen Curacao en NL, Nl heeft een zet gedaan en Curacao is nu aan zet.
Uitslag: Curacao verliest.
Mevr. Verdonk heeft haar instructies goed gelezen...
"Zorg dat de rotte appels voor de Status Aparte
uit Nedeland zijn gezet"
*Beperkende maatregelen voor Nederlanders??
Inderdaad! die zijn er ja....
*Lang geleden afgesproken met instemming van Nederland.
Inderdaad! hier op Curacao komen geen Nederlandse kanslozen die op kosten van de overheid komen leven en amok maken.
Benodigdheden om hier een verblijfsvergunning!!!! aan te vragen
-Bewijs van goed gedrag
-Arbeidscontact
-Verzekeringspapieren
-Woonadres
-Bankrekening
-Uitschrijving Burgelijke Stand van vorige woonplaats.
Indien je deze niet kan overhandigen wordt je aanvraag afgewezen en moet je terug naar NL of je verblijft hier illegaal.
Nou??? wat is daar mis mee??? ik wil toch hier komen wonen en werken..
Posted by: Cerito | May 16, 2005 8:49 AM
Het was als een grapje bedoeld.
Posted by: hans | May 17, 2005 7:04 AM
@Roos: Het ergste vind ik dat er nog best veel medestanders voor dit wanplan te vinden zijn. Zelfs de burgemeester van Nijmegen die tegen de SUV's in de stad is vindt het wel een goed plan. Gelukkig bestaan er uitzonderingen. Ik hoorde vanmorgen de burgemeester van Dordrecht, een stad met relatief veel Antillianen (dus problemen). Die zegt heel terecht dat het geen oplossing is. Het is gewoon ons (Nederlands) probleem over de schutting gooien.
@Cerito: Ik weet niet of het met de aankomende Status Aparte te maken heeft. Ook met een Status Aparte behouden de eilanden hun Nederlandse paspoort en kunnen dus in principe gaan en staan waar ze willen in het Koninkrijk. Aan je punt over wel of geen werkvergunning etc. wijd ik nog een aparte post!
@Hans: Gelukkig! Ik lees je comments voortaan met een knipoog... ;-)
Posted by: CasaSpider | May 17, 2005 8:01 AM
Ik vraag me af wat de verborgen agenda is.. Dat ze straks, als Nederland wordt teruggefloten door juristen of de VN kan zeggen: Ik heb het tenminste geprobeerd? Of wil ze op de Times hot 100 lijst van 2005 komen?
Hoe vervelend Nederland het ook vindt, het koloniserende gedrag van onze voorvaderen heeft gevolgen die Nederland mee moet dragen. Vanuit een chronische desinteresse heeft Nederland in mijn ogen de laatste pakweg 30 jaar met tegenzin geld over de muur gegooid. Echt structureel is er in die tijd nooit iets gedaan en we hebben nu te maken met de wrange vruchten hiervan. Op de Antillen zelf wordt het steeds corrupter en wordt weinig daadkracht getoond. Aan de andere kant zijn de Antillen gewoonweg te klein om zelfstandig zaken op te lossen.
Als dit voorstel doorkomt, dan kan dit kabinet van aliens straks ook elke proviniale jongere in de randstad terug naar zijn thuisland schoppen als hij te lang studeert, tussen 2 banen inzit of inderdaad ballorig of zelfs crimineel is.
Het ergste is nog dat het niet alleen niet werkt maar bovendien de situatie verergert omdat het leidt tot illegaliteit.
Toch is er ook een voordeel. Voorheen was het zo dat een bolletjesslikker na detentie en/of uitscheiding van de drugs zonder ticket of geld op straat werd gezet, die mocht het zelf uitzoeken. Nu mogen deze mensen tenminste op kosten van de staat terug naar huis.
Als ik nu nog in Nederland zou wonen zou dit voor mij een reden zijn om subiet te emigreren.
Posted by: CuraKora | May 17, 2005 9:17 AM
Lees ik net een stuk in de Volkskrant over het terugstuur beleid van de V.S., dat pakt heel anders uit dan bedoeld was.
Posted by: hans | May 17, 2005 10:07 AM